Naomi Jansen

 

FOOD MEETS DESIGN BIJ PLAN-B


Naomi Jansen is een bijzondere huurder van PLAN-B. De 28-jarige Design Academy graduate combineert design vooral met voeding. Met haar concepten als de Voedselapotheek, Genees Smakelijk en Chocobombes wil zij mensen bewustmaken en de werelden van voeding en gezondheid dichter bij elkaar brengen

Hi Naomi, bedankt dat je tijd wilde vrijmaken. Kun je kort iets vertellen over jou en je bedrijf?
Naomi: ''Direct na mijn afstuderen aan de Design Academy ben ik voor mezelf begonnen. Ik had twee concepten ontwikkeld die ik op de markt wilde brengen. Dat waren Chocobombes en Genees Smakelijk. Als ontwerper vind ik het belangrijk om na te denken over ons eten en hoe dat gezondheid kan beïnvloeden, daar wil ik mensen meer bewust van maken. Als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis komt te liggen, krijgt iedereen hetzelfde eten voorgeschoteld. Ik denk dat dat een stuk persoonlijker kan en dat daar meer maatwerk bij nodig is. Mijn project Genees Smakelijk vraagt aandacht voor gezond eten in de zorg. Vanuit die gedachte is ook de Voedselapotheek ontstaan. Ik geloof dat het belangrijk is om voeding in te zetten als preventief middel om gezond te blijven. Vanuit deze gedachte ontwikkel ik nieuwe concepten en producten. Ook organiseer ik interactieve diners en doe ik mee aan exposities. Dit jaar sta ik op de Salone del Mobile, de designweek in Milaan.''
 
Met Chocobombes heb je best wel wat media-aandacht gekregen, kun je kort vertellen wat het is?
Naomi: ''Ja hoor. Het zijn bonbons gevuld met een gezonde boodschap. Ze zijn speciaal voor zwangere vrouwen, met belangrijke voedingstoffen voor tijdens de zwangerschap. Er zijn negen verschillende bonbons. Voor ieder trimester in de zwangerschap is er een doosje met drie bonbons, gevuld met ondersteunende voedingsstoffen voor de betreffende fase. In de eerste fase heb je bijvoorbeeld foliumzuur nodig ter voorkoming van geboorteafwijkingen, foliumzuur zit ook in spinazie. De eerste bonbon is gevuld met spinazie en sinaasappel, de vitamine C uit de sinaasappel helpt bij de opname van foliumzuur.''


Tim Meijer & Rome Schmidt

En? Levert het een bewezen bijdrage?
Naomi: ''Zo moet je het niet echt zien. Ik noem het een lekkere bewustmaker, je wordt op een lekkere manier door de zwangerschap heen geleid met de informatie over voeding die belangrijk is. Het is dus niet zo dat je na negen bonbons voldoende voedingsstoffen binnen hebt gekregen, dat gaat voorbij aan het doel. Want teveel chocolade zou ongezond zijn. Het is dus geen vervanging voor je dagelijkse voeding of voor supplementen.''
 
Aha, dus echt een bewustmaker?
Naomi: ''Ja, precies. Want als je zwanger bent heb je vaak te maken met food cravings, de onweerstaanbare trek in bijvoorbeeld chocolade of augurken met slagroom. Vanuit die gedachte wilde ik een food craving ontwikkelen die tegelijkertijd informatie biedt over een gezond eetpatroon tijdens de zwangerschap. De chocolade kun je zien als het communicatiemiddel om de gezonde boodschap mee over te brengen.''

Naomi runt sinds 2016 haar eigen bedrijf. Waar zij zoals zovelen eerst thuis begon had ze na korte tijd behoefte aan een eigen plek. Sinds maart 2017 huurt zij een ruimte bij Plan-B.

Hoe ben je eigenlijk bij PLAN-B terecht gekomen?
Naomi: ''Nou, toen ik mijn afstudeerwerk presenteerde op de Design Academy tijdens de Dutch Design Week sprak ik Anne Veenstra (programmamanager PLAN-B). Ze gaf me een flyer en die heb ik altijd bewaard. Na een jaar thuis gewerkt te hebben, kreeg ik de behoefte en het budget om een werkruimte te gaan huren. Ik ging voorheen wel eens in een koffietentje zitten, maar wat ik vervelend vond is dat ik altijd met veel spullen onderweg was. Ik wilde een eigen plek, een mooie werkruimte waar ik me thuis kon voelen en waar ik mijn spullen kon opbergen. Dat heb ik toen bij PLAN-B gevonden.''
 
Waarom heb je uiteindelijk voor PLAN-B gekozen?
Naomi: ''Huren bij PLAN-B was niet zo heel duur, dat vond ik belangrijk omdat ik nog maar een jaartje voor mezelf werkte. Wat ik ook fijn vond aan de plek is dat het hier net aan het starten en ontwikkelen was. Ik zag veel creativiteit en ruimte om mee te denken in nieuwe ideeën, hoe leuk zou het bijvoorbeeld zijn als er buiten een moestuin kwam!''


Tim Meijer en Rome Schmidt

Dat klinkt goed! Hoe zou je PLAN-B omschrijven?
Naomi: ''Ik vind het een hele fijne plek, omdat er veel verschillende ondernemers werken. Iedereen heeft zijn eigen talent en het is altijd leuk om iemand weer tegen te komen en te vragen: Wat doe jij? Vaak kun je elkaar ook aanvullen en er worden volop samenwerkingen gezocht. Ook het onder de creatieve mensen zijn miste ik echt in het jaar dat ik thuis werkte. Het voelt hier als een community die steeds groter wordt, op dinsdagen lunchen we samen en zo worden er veel leuke activiteiten georganiseerd om elkaar beter te leren kennen. Dat zijn dingen die het wel extra leuk maken. Want als je voor jezelf werkt, ben je veel alleen. Dus ik denk dat veel mensen dan wel op zoek gaan naar elkaar.''
 
Dat zeg je mooi Naomi. Maar naast het samenzijn en het collegiale gevoel, zoek je verder ook professioneel samenwerkingen hier in het pand?
Naomi: ''Ja hoor, ik heb bijvoorbeeld wel eens iets laten laseren bij FabCreator. Als ik ergens naar opzoek ben dan kijk is altijd eerst of er iemand is binnen Plan-B die me verder kan helpen of kan adviseren.''

Hoe zie jij PLAN-B over vijf jaar?
Naomi: ''Nou over vijf jaar zit ik in een grotere ruimte dan deze hoop ik, haha. Met een grote keuken en alles erop en eraan, om hier ook diners en workshops te kunnen geven. Ik denk dat het community gevoel wat nu aan het ontstaan is, steeds sterker wordt. Dat er meerdere verdiepingen zijn gevuld en dat er buiten misschien ook iets gebeurt. Ik heb zelf wel eens gedacht om een stukje moestuin aan te leggen. En evenementen zijn ook altijd leuk!''


Meer informatie over Naomi Jansen en haar werk vind je op www.naomi-jansen.nl en www.voedselapotheek.nl.

Meer verhalen