Creative Lab Brainport

 

BIJ CREATIVE LAB BRAINPORT VINDEN AMBITIEUZE STUDENTEN EN AMBITIEUZE BEDRIJVEN ELKAAR

Drijvende kracht achter het concept is Hans van Oers. Projectmanager bij Brainport Development met een blik op de toekomst.


Wat is Creative Lab Brainport precies?
‘’Creative Lab Brainport is een Centrum voor Innovatief Vakmanschap waar wij creatieven koppelen aan de maakindustrie. Dit concept is een samenwerking tussen publieke en private instellingen. Bij ons zijn dat SintLucas, Fontys Hogescholen, Summa College en Avans Hogeschool en natuurlijk de bedrijven in en rondom Eindhoven. Hier in de regio zijn meer centra voor innovatief vakmanschap. Zoals M.A.C. MBO Automotive Center en het Food & Fresh Lab in Helmond, maar ook het TecLab in Eindhoven. Omdat er ook mooie creatieve opleidingen zijn hier dachten we: hoe kunnen we deze studenten beter koppelen aan het bedrijfsleven? De kracht van deze regio is immers de maakindustrie.’’
 


Tim Meijer & Rome Schmidt

Hans heeft ondervonden dat veel bedrijven in de regio vaak creatieve plannen op de plank hebben liggen die ze eigenlijk wel willen uitvoeren, maar niet aan toe komen. Bij Creative Lab Brainport vinden bedrijven en studenten elkaar en krijgen ze de kans om hieraan te werken.
 
Volgens mij zijn er veel partijen betrokken bij dit project. Wie is eigenlijk de initiator?
‘’SintLucas in samenwerking met Fontys, Avans en Baltan Laboratories. Het projectleiderschap ligt bij mij. Ik richt me vanuit Brainport op meerdere onderwijsprojecten. We hebben een subsidieaanvraag gedaan bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Uiteindelijk is het is wel de bedoeling dat het project zich voortzet na de subsidieperiode.’’
 


Tim Meijer & Rome Schmidt

Bedrijven moeten tijd en geld investeren om mee te doen aan Creative Lab Brainport. Wat is de motivatie van bedrijven om mee te doen? 
‘’Sommige bedrijven doen mee omdat ze willen innoveren, anderen doen juist mee om goede mensen te spotten. Door de economische groei hebben bedrijven wel meer geld maar vaak minder tijd om te wijden aan innovatie, terwijl ze die keihard nodig hebben, en dat weten ze. Een leuk voorbeeld is van een bedrijf uit Eindhoven Noord. Zij maken tv-beugels. Hun CEO, Gerdi Vogels, vertelde mij: ‘’Hans, jij begrijpt toch wel dat we over 10 jaar geen tv-beugels meer maken?’’. Dit bedrijf moet zich dus wel bezighouden met innovatie, anders hebben ze geen bedrijf meer. Daarnaast is het een voorwaarde van het ministerie dat bedrijven ook zelf bijdragen in tijd en geld.’’
 
Zijn het de meer vooruitstrevende bedrijven die deelnemen aan dit project?
‘’Ik vind ze vooruitstrevend. Ik ga wel specifiek op zoek naar bedrijven. Niet de grote tech-reuzen, maar echt het MKB.’’
 

Gewoon wat hier op de Hurk zit?
‘’Ja inderdaad. Maar ook verder uit de buurt, heel Zuidoost-Brabant, en dan mag je het groot zien. Voorwaarde is dat het voor studenten nog te bereizen is. Je ziet overigens niet meteen aan de buitenkant of een bedrijf geschikt is. Zo zijn we ook in gesprek met een grote behangfabrikant uit Deurne genaamd Vescom die studenten zoeken voor een marketingvraagstuk.’’
 
Sinds mei 2016 kunnen bedrijven en studenten deelnemen aan Creative Lab. Samen met een coach uit het bedrijfsleven en het onderwijs gaat een groepje van 6 studenten van verschillende opleidingen en niveaus samen werken om een probleem of vraag van een bedrijf aan te pakken.
 
En wat is de motivatie van de studenten om mee te doen aan Creative Lab?
‘’Hier ligt nog een uitdaging. Het algemene aanbod voor studenten is heel groot en we hebben te maken met verschillende scholen met een eigen planning. En vanuit Brainport Development kunnen wij geen studiepunten uitdelen. We zoeken dus echt de ambitieuze studenten die tijd willen vrijmaken. Ik zie ook dat er nieuwe dingen ontwikkeld worden binnen scholen die lijken op ons concept. Dit wordt het grootste issue van het komende decennium: de juiste mensen op de juiste plek krijgen. Ik denk ook dat veel mensen niet beseffen dat er hele mooie kansen liggen in het MBO. Het wordt hier in de regio verdiend door MBO’ers, zij verdienen de kost en houden de zaak draaiende.’’
 


Tim Meijer & Rome Schmidt

Studenten kunnen zich via de website van Creative Lab Brainport inschrijven voor projecten, maar kunnen ook bij hun docenten terecht. Hans is vanaf het begin af aan betrokken bij het project heeft veel gesprekken met bedrijven en ziet overal mogelijkheden.
 
Ik zie dat er veel projecten op de site staan.
‘’Ja dat klopt, er staan verschillende soort projecten. Voor sommigen zoeken we wel een heel bijzondere deskundigheid. Een mooi voorbeeld is van het bedrijf BRUNS in Bergeijk en hun hoover project. Dit bedrijf maakt inrichtingen voor technische musea en heeft een prototype gemaakt van een soort omgekeerde drone. In plaats van wieken, zitten er magneten aan. Dat ding kan dus over een metalen plaat hooveren, het zweeft. Wat zij willen is dat jij als bezoeker op deze hoover kunt staan of zitten en door een tentoonstelling zweeft. De vraag aan de studenten van Creative Lab Brainport is dan: Kunnen jullie een werkend prototype maken? Daar heb je natuurlijk een heel specifiek soort kennis voor nodig, maar ik heb een belletje gehad van een docent van het Summa College dat er vanaf februari een afstudeerder mechatronica beschikbaar is. Als dit project succesvol is, halen we de krant. Dat weet ik zeker.’’
 
 

Zijn er buiten Eindhoven ook dezelfde soort initiatieven?
‘’In Amsterdam en Arnhem loopt iets soortgelijks. In Arnhem meer op het gebied van mode en hebben ze juist andersom een probleem. Daar willen de studenten erg graag, maar kunnen ze moeilijk bedrijven binden. In de mode wordt natuurlijk wat minder geld verdiend en is er minder ruimte voor dit soort projecten. Zo zie je maar dat de uitdagingen echt verschillen per regio. In het begin dacht ik dat niet veel bedrijven mee wilden doen, maar van de 30 bedrijven tekende 50% al meteen om 4 jaar mee te doen!’’
 
Heb je nog een top 3 van bedrijven die je er echt bij wil hebben?
‘’Niet echt, ik heb ook geen voorkeur, maar ga wel gericht op zoek. Een bedrijf moet wat groter in omvang zijn en wat vlees op de botten hebben. En het liefste een CEO of eigenaar die jongeren verder wil helpen.’’
 
Hans is erg onder de indruk van PLAN-B. Hij is enthousiast over de sfeer en bedrijvigheid. Sinds kort kunnen de studenten gebruik maken van een ruimte binnen PLAN-B. Voorheen werkten ze veelal op locatie bij bedrijven of op school.
 
Hoe zijn jullie bij PLAN-B terecht gekomen?
‘’Heijmans is een van de partners van Creative Lab Brainport. Het bedrijf sponsort en is co-financier van het project. Ze zijn echt betrokken bij het project dus was het vanzelfsprekend hier een ruimte te nemen. Bovendien heeft Heijmans elders ook al ervaring opgedaan in samenwerking met creatives’’
 


Tim Meijer & Rome Schmidt

Meer informatie over Creative Lab Brainport is te vinden via www.creativelabbrainport.nl
 

Meer verhalen