Factor Tachtig

 

WELCOME TO PLAN-B:
FACTOR TACHTIG




PLAN-B is niet alleen geschikt voor kleine bedrijven, vanaf augustus verwelkomen we Factor Tachtig. Het bedrijf gaat ruim 340m2 werkruimte huren op de nieuwe 3e verdieping van het pand. In dit interview maken we kennis met merkmakers Jeroen, Robert en Marijke. Zij staan aan het roer van Factor Tachtig; een veelzijdig marketingbureau.


Hoe zijn jullie begonnen?
Jeroen: ‘Inmiddels is het al elf jaar geleden. Robert en ik werkten bij hetzelfde bedrijf, Robert als freelancer en ik als medewerker. We hadden al wel eens tegen elkaar geroepen dat we voor onszelf wilden beginnen, maar vonden dat we meer kennis en ervaring nodig hadden. Op een gegeven moment was het toch zo ver. We hebben bij de Effenaar een biertje gedronken en op een bierviltje onze eerste plannen opgeschreven. Dat was het begin van Factor Tachtig.’


v.l.n.r. Robert van de Wiel, Jeroen van Ijzendoorn en Marijke Dijkgraaf. Fotografie: Rome Schmidt.

Wat is het verhaal achter de naam Factor Tachtig?
Robert: ‘Het begon als een vrij praktisch probleem, er moest nou eenmaal een naam komen. We wilden ook meteen een website, maar in die tijd werden er veel url’s opgekocht. We hebben toen een heleboel namen opgeschreven en de rode draad daarin was telkens de overtreffende trap. De hoogste berg, het diepste dal, de snelste auto. Daar hebben we het woord ‘factor’ uit gedestilleerd. Die naam wilden we wat meer meegeven zonder de verwarring met zonnebrand te maken. Dus hebben we de connectie gemaakt naar de jaren 80; de tijd waarin wij opgegroeid zijn en het internet voor het grote publiek is begonnen. Qua technologie echt een jaar vak waarin er ontzettend veel ontwikkelingen zijn gekomen.’

Marijke, hoe ben jij erin gerold?
Marijke: ‘Dat is eigenlijk heel organisch verlopen. Ik ben een oud-collega van Robert en Jeroen. Drie jaar geleden heb ik de stap gezet om als zzp-er aan de slag te gaan. En dit leidde al snel tot samenwerkingen tussen ons. Dat werd uiteindelijk steeds meer. Toen zeiden ze: Misschien kun je beter helemaal instappen. Dat was twee jaar geleden.’

Inmiddels werken er negen creatieven bij Factor Tachtig, allemaal met hun eigen discipline. Ontwerpers, tekstschrijvers, merkmakers en video content creators. Jeroen, Robert en Marijke overzien het geheel met ieder hun eigen expertise. Waar Jeroen zich vooral op het merkmaken en merkdenken richt, houdt Robert zich bezig met concept en design. Marijke vult aan op het gebied van strategie, marketing en projectmanagement.


Jullie bieden als bureau enorm veel diensten aan, is dat een bewuste keuze geweest?
Robert: ‘De reden waarom Jeroen en ik destijds begonnen zijn was omdat we tegen de splitsing tussen de online en offline wereld aanliepen. De een was altijd de sluitpost van de ander. Dat was voor ons de trigger om te zeggen: dat moet samen. Zonder te pretenderen dat wij alles zelf doen, maar het moet in ieder geval wel in één lijn gedaan worden. Daar vloeit uit voort dat we als bureau dus inderdaad veel doen, al is onze focus de laatste jaren wel meer op het merk als middelpunt gaan liggen.’
Jeroen: ‘Als je aan de basis staat van een merk, dan ga je over heel veel dingen meedenken. Concept en design zijn de uitvoerende disciplines die we echt aan boord hebben. Maar als we iets moeten doen met bijvoorbeeld animatie, fotografie of een serieuze opnamedag hebben dan huren we alles in. Maar dat betekent wel dat het creatieve concept en merk concept hier vandaan komen.’
Robert: ‘We doen veel, maar niet alles. De rode draad bij ons is wel de kennisintensieve industrie. De bakker om de hoek gaat niet passen voor ons. Wij lopen warm voor complexe materie of producten.’
Jeroen: ‘We werken nu voor een bedrijf dat onderdelen maakt die verwerkt worden in chipmachines. Die kunnen bewegen op de nanometer. Die technologie gaat echt boven mijn pet, maar ik vind het juist leuk om te snappen wat zij doen. En door net iets de diepte in te gaan kunnen wij vervolgens goed de vertaalslag maken naar gemakkelijkere taal.’
Marijke: ‘Ook bij de verkoop van dit soort producten komt emotie kijken. Het zijn vaak dure producten, die vaak op basis van ratio worden gekocht. Wij proberen juist dat merk meer te laden en mee te geven. We helpen ze het te communiceren, de vertaalslag te maken.’


Kunnen jullie een voorbeeld geven van een project waar je echt trots op bent?
Robert: ‘Ik denk de Run Live Truck.’
Marijke: ‘Wij hebben alle communicatie rondom dat project gedaan van een klant die worstelde met het imago. Het bedrijf verkoopt innovatieve software, maar de klanten rekenden hen af op de dingen die ze tien jaar geleden deden. Uiteindelijk is het concept bedacht, samen met hun, om met een truck om te bouwen tot lab hiermee bij de klant voor de deur te gaan staan. De truck komt op maandag, vol met programmeurs en ontwikkelaars die binnen een week een app of een eerste prototype bouwen. Daarmee maak je heel zichtbaar dat ze software hebben en dat ze er iets mee kunnen. Plus je staat bij de klant op de stoep en krijg je heel veel exposure. Uiteindelijk zijn we met dit project genomineerd voor een aantal communicatieprijzen, en ook een gewonnen.’
Jeroen: ‘En nog een ander ding waar ik trots op ben is ons eigen fietsenmerk dat wij vijf jaar geleden zijn gestart. Inmiddels zijn we daarmee gestopt omdat de focus moest liggen op merken maken en niet op je eigen merk maken. Het was een leuke leerschool en de kers op de taart is dat onze fiets in het Design Museum Gent heeft gehangen en in de Playboy heeft gestaan.'


Fotografie: Rome Schmidt.

Uit puur praktische overwegingen is Factor Tachtig ooit in Liempde gestart. Robert had daar de grootste studeerkamer. Bovendien ligt het dorp gunstig: aan de A2 te midden van Eindhoven, Tilburg en Den Bosch. Inmiddels is het team klaar voor een nieuwe stap. Een nieuwe grotere werkplek in Eindhoven, dichter bij de doelgroep en het openbaar vervoer.


Waarom hebben jullie uiteindelijk voor PLAN-B gekozen?
Jeroen: ‘Voor de ruimte.’
Marijke: ‘En de vibe. We twijfelden eerst over de Hurk. We hebben altijd gezegd nooit op een industrieterrein te willen zitten. Maar omdat PLAN-B de juiste vibe heeft met veel jonge mensen, creatieve ondernemers en starters leeft het gewoon.’
Robert: ‘Inderdaad de ruimte, als je het gebouw binnenstapt merk je het meteen. We zitten straks op de derde verdieping waar we een mooi uitzicht hebben en het gratis parkeren is een pluspunt.’
Marijke: ‘We hebben natuurlijk flink rondgekeken, maar we konden op andere plekken net niet het sfeertje vinden wat we zochten. Het hoeft allemaal niet zo gelikt te zijn. Ik hoop ook dat we bij PLAN-B de samenwerking kunnen vinden. We werken nu al best veel samen met fotografen, tekstschrijvers et cetera. Ik hoop dat dat makkelijker gaat straks, omdat je dan een poel hebt van mensen. En het is een ander netwerk dat je dan aanboort.’
Robert: ‘We hebben straks gewoon de ruimte om mensen bij ons binnen te laten lopen, en ik hoop dat dat ook gaat gebeuren.’
Jeroen: ‘Ik denk dat de Hurk wel het volgende project is in Eindhoven waar het spannend en leuk begint te worden. De dingen die er georganiseerd gaan worden gaan een leuke aantrekkingskracht krijgen. Eindhoven is wel echt een bewuste keuze geweest. We waren altijd heel erg op de stad gericht en de combinatie design, technologie en innovatie trekt ons aan.’

En kijkend naar de toekomst? Welke kant willen jullie op?
Marijke: ‘Wij zijn niet een bedrijf dat zegt over twee jaar moeten we zoveel mensen in dienst hebben of zoveel omzet hebben. Dat gaat organisch. Het moet ook leuk blijven. We willen de leuke projecten doen. Je merkt gewoon dat als je met net iets meer mensen bent je wat grotere projecten kunt aanpakken.’
Jeroen: ‘Ik sluit me daarbij aan. We vinden lol in het werk belangrijker dan de groei.’
 

Factor Tachtig verhuist eind augustus van Liempde naar PLAN-B. Wil je de verhuizing live volgen? Klik dan hier. Meer info over Factor Tachtig is te vinden via: www.factortachtig.nl.
 

Meer verhalen